Menu

Amikor az irodalom visszavág

2016-03-21 10:30:08
 
Irodalmi segédtankönyvként nagyot alkotni hasonló mutatvány ahhoz, amikor valaki előzenekarban reinkarnálódik Jimi Hendrixként, vagy B-válogatottban vág mesterhármast. A pesszimisták azt mondják, nemhogy segédtankönyvet, de még primér irodalmat sem olvas senki.  A hétköznapok történéseit figyelők pedig azt mondják, hékás, csökkenteni kellene a tananyagot, a diákok leterheltségét, ne gyere ilyen segédizékkel. Nényei Pál „Az irodalom visszavág” című könyvével mégis kivételt teszek, lehetőség szerint minél több középiskolás kezébe adnám.
 
 
Miért is? Azért, mert olyan ember írta, aki látott már tizenévest, és ezt a tapasztalását a kötet írása közben sem felejtette el. Olyasvalaki, aki része annak a számomra Lackfi János vagy Nyáry Krisztián nevével jelzett vonalnak, amely a kultúrát (művészetet, irodalmat) a hétköznapok részévé kívánja tenni.
 
 
Nényei vállalkozása nem kis feladat. A középiskola kilencedik osztályában tárgyalt irodalmi művek jelentős részéről, az antikvitás irodalmáról próbálja bebizonyítani, hogy az bizony nem unalmas tananyag, hanem igenis izgalmas, 2016-ban is érvényes és értelmezhető művek összessége. Az emészthetőséget már a puha kötés is jelzi. A nyugati tudományosságban komoly hagyományai vannak annak, hogy fajsúlyos munkákat nem keménytáblába öltöztetnek, nálunk még nem annyira – akárhogy is nézzük, jó az irány. A kiadvány címben, grafikáiban is szellemesen reflektál 2015 „Csillagok háborúja”-őrületére.
 
 
altA könyvet jegyző tanár-irodalomtörténész-drámaíró fiatalokat megszólító beszédmódja hiteles. Nick Hornby írta, hogy a fiatal tanár nagy előnye az idősebbekkel szemben a diákokéhoz hasonló ízlés a zene és a focicsapatok tekintetében. Nos, 2016-ban a kommunikációs szokások ismerete a legmeghatározóbb, és ebben a tekintetben sem találhatunk fogást a szerzőn. Ahol kell, ott megjelennek az emotikonok is, vagy éppen a korosztály internethasználatának ismeretét bizonyító kiszólások. Az pedig, hogy a tárgymutatóban az antik költők mellett felfedezhetjük Dr. Csontot, Egerszegi Krisztinát, Terence Hillt, Columbót és Batmant, Coelhót, valamint „A gyűrűk ura”, „Trónok harca” és „A helyszínelők” címeket, jelzi,  Nényei tisztában van a fiatalok kultúrafogyasztási szokásaival is, és nem kevés erőfeszítéssel próbál egymástól távol lévő korokat közelíteni.
 
 
Újabb, vállveregetést érő tulajdonsága a munkának az, hogy a ritkán látott, 14+-os életkori besorolást precízen tartja az író. A korosztályt érintő dolgokról ízléssel, de mindenféle prüdéria nélkül ír. Sem kis felnőttnek, sem pedig nagy gyereknek nem tartja az olvasót. Néha olybá tűnik, leveszi a terhet a felvilágosítást végző biológiatanárok / kortárs segítők vállról, de azért nem kell megijedni, a könyvet nem dr. Veres Pál kései utódja, hanem egy biztos értékítélettel bíró, felkészült irodalmár jegyzi. Kikezdhetetlen szakmai alapok társulnak pontos fogalomhasználattal; tetszik-nem tetszik, de nem ússzuk meg időmérték és stilisztikai alapozás nélkül. Mindez nem a diákok ellen, hanem értük történik, minden ellenkező híresztelés ellenére.
 
 
Kitűnően működik a szövegben az önreflexió és az önirónia, a képzeletbeli jó- és rossztanulónak írt kiszólások sorozata. Mindezek megmentik a szerzőt attól, hogy a saját molyrágta kardigánjába beleszoruló szobatudóssá váljon, ellenben a felszínes olvasónak felkínálja, hogy komolytalannak tartsa. Ugyan nemzeti sporttá vált kiragadott Lackfi-szövegektől rettegni a közösségi médiában, és ez a veszély jó eséllyel fenyegeti Nényeit is, nem kell őt félteni, bátran dacol Odüsszeuszként a szövegtengerben, és különben is, akinek van füle, meghallja, amit meg kell.
 
 
A botcsinálta recenzor számára különösen erősnek bizonyultak azok a részek, amelyek a mesék világáról bontják le az idők folyamán rárakódott cukormázt – szívszorító olvasni arról, hogy a „Jancsi és Juliska”-történet mögött milyen szociális-egzisztenciális problémák áll(hat)nak, de a Hófehérke-sztori beavatástörténetként való olvasata is felettébb izgalmas. A Catullusról szóló bekezdések pedig egyszerre keltenek mosolygós nosztalgiát az egykor latint tanuló diákban, és adnak számára megerősítést. Közel húsz éve ő volt az, aki a gimnáziumi érettségi írásbeli részének megtekintése után egy bombariadó miatt az alma mater előtti parkban hallott tanárától arról, hogy a költészet neoterikus mestere már-már gusztustalannak számító témákról írt, ha éppen nem gyűlölt és szeretett.
 
 
Hogy Nényei műve ércnél maradóbb lesz-e, ma még nem tudni, én mindenesetre szorítok neki és a beígért folytatásnak. Az biztos, hogy a szerző megcselekedte, amit megkövetelt a haza (és a szakmai tisztesség), és ez nagyon nem kevés.
 
 
 
Nényei Pál. Az irodalom visszavág (1). Léda tojásaitól az Aranyszamárig. Tilos az Á Könyvek (Pozsonyi Pagony Kft.), 2015
 
P.T.
 
 
 
Info for bonus Review William Hill here.

Oldalaink minél magasabb színvonalú működésének biztosítása és a felhasználói élmény növelése érdekében az oldalainkon sütiket („cookie”) használunk.
További információ Tovább Elutasít